10. Allmän hälsa2017-09-21T09:19:22+00:00
”Jag tycker om livet. Jag har ibland varit vansinnigt, desperat, totalt olycklig, plågad av sorg, men igenom alltsammans vet jag fortfarande att bara vara vid liv är en storartad sak”

Agatha Christie (brittisk kriminalförfattarinna 1890-1976)

-

Många människor med bipolär sjukdom kämpar med sin fysiska hälsa såväl som med
sin psykiska hälsa.

Det finns många orsaker till detta. Sjukdomens symptom kan göra det svårt att leva ett hälsosamt, stabilt liv och kan sporra ohälsosamma aktiviteter och beteenden, som till exempel att dricka alkohol, använda droger eller röka. En del biverkningar från den behandling som används vid bipolär sjukdom kan också påverka allmänhälsan. Dessutom är det vanligt att bipolär sjukdom förekommer samtidigt som ett antal andra fysiska och psykiska sjukdomstillstånd (Samsjuklighet/Komorbiditet).
Den här patientguiden har inte för avsikt att predika om hur hälsosamt du bör leva ditt liv. Du kan ju fatta egna beslut om hur mycket du ska träna eller vad du ska äta.  Men det är ändå viktigt att lyfta fram ett antal fakta som påverkar sjukdomen och din allmänhälsa. Hit hör:drabbar-1

Kost
Självklart är en hälsosam kosthållning någonting att sträva efter, oavsett om du har bipolär sjukdom eller inte. Det är viktigt att vara medveten om att vissa behandlingar av bipolär sjukdom ökar risken för viktökning och fetma, så en fettsnål kost, rik på färska grönsaker, fet fisk och fullkornsprodukter är att rekommendera.

Motion
Fysisk träning kommer inte bara hjälpa dig att hålla vikten utan kommer troligtvis också förbättra din psykiska hälsa. Man tror att hormoner som frisätts under träning kan bidra till att höja stämningsläget. Motion kan också användas för att skapa en hälsosam rutin i ditt liv och för att förbättra din sömn.

Sömn
Sunda sömnvanor är väldigt viktigt för personer med bipolär sjukdom. För lite sömn kan utlösa maniska perioder. För mycket kan vara ett tidigt tecken på depression. Här är några tips som kan hjälpa dig till bättre sömn:

  • Ha en fast rutin för sänggåendet
  • Gå och lägg dig samma tid varje kväll
  • Gå upp vid samma tid varje morgon
  • Undvik te, kaffe, cola och energidryck – särskilt före läggdags
  • Undvik alkohol
  • Träna
  • Drick något varmt innan du går och lägger dig
  • Prova avspänningsövningar. Lyssna gärna på guidade övningar. Prova även meditation
  • Försök sätta fingret på och bemöta om det är något som oroar dig och håller dig vaken

Tandhygien
Tandproblem är ganska vanliga hos personer med bipolär sjukdom. Det kan bero på muntorrhet som orsakas av medicineringen eller på misskötsel under depressiva perioder. Det är därför viktigt att låta din tandläkare och tandhygienist få veta vilka mediciner du tar och att följa deras råd när det gäller munhälsan.

Alkohol
Att dricka mer än måttligt med alkohol kan utlösa maniska eller depressiva perioder. Det verkar också finnas ett starkt samband mellan bipolär sjukdom och alkoholism, så det är klokt att sluta dricka alkohol eller åtminstone dra ner på din alkoholkonsumtion.

Rökning

Rökning kanske inte förvärrar din bipolära sjukdom, men sjukdomens symptom kan få dig att röka mer än du skulle göra annars. Så återigen, om det är möjligt är det bästa du kan göra att sluta röka.

Droger
Droger som till exempel cannabis, ecstasy, och kokain kan utlösa bipolära perioder och/eller påverka din medicinering.

Samsjuklighet/komorbitet
Det är mycket vanligt att bipolär sjukdom förekommer tillsammans med andra psykiska problem som till exempel ångest, social fobi eller panikångest.
Samsjuklighet med fysiska sjukdomstillstånd som till exempel sköldkörtelsjukdom, hjärtsjukdom och diabetes kan också förekomma. Det är viktigt att hålla koll på dessa sjukdomstillstånd och ta de mediciner som förskrivs.

Stigma och isolering
Det finns mycket okunskap och fördomar kring bipolär sjukdom som kan påverka både de som har sjukdomen och de närstående. Det här kan göra det ännu svårare att hantera sjukdomen, vilket ibland gör att en del människor isolerar sig och hamnar utanför alla sociala sammanhang. Ju mer du lär dig om din sjukdom, desto bättre rustad är du för att kämpa mot fördomar och stigmatisering.

Om du har några funderingar kring din allmänhälsa
– tala med ditt vårdteam!

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen av vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta. Läs mer OK